Drupal jest systemem do zarządzania treścią (w skrócie CMS). Pozwala na tworzenie rozbudowanych stron internetowych, które możemy stworzyć z poziomu panelu administracyjnego, nie pisząc ani jednej linijki kodu! Dzięki wielu dodatkowym wtyczką, które możemy pobrać z oficjalnej strony Drupala, tworzoną stronę możemy jeszcze bardziej rozbudować o rozmaite funkcjonalności. Każdy znajdzie coś dla siebie! Warto wspomnieć, że Drupal jest systemem typu Open Source, czyli darmowym, każda osoba może go pobrać z oficjalnej strony internetowej i zainstalować na własnym serwerze.
Wspomniany CMS jest używany przez zarówno przez osoby prywatne jak i największe firmy na świecie. Od wersji 8, cały system przeszedł głęboką “modernizację”, stając się jednym z najbezpieczniejszych otwartych rozwiązań do zarządzania treścią. Twórcy bardzo duży nacisk położyli na bezpieczeństwo oraz jakość tworzonych rozwiązań, m.in. poprzez implementację Symfony, które z kolei jest uznawane za topowe rozwiązania w dziedzinie frameworków PHP.
Chociaż sam Drupal zaraz po zainstalowaniu posiada mnóstwo opcji konfiguracyjnych, warto wspomóc się kilkoma dodatkowymi wtyczkami, które umożliwią nam lepsze przygotowanie strony zarówno pod kątem SEO jak i marketingowym. Poniżej prezentujemy kilka najważniejszych dodatków, o których każda osoba chcąca wypozycjonować stronę w wyszukiwarkach, nie może zapomnieć!
Google Analytics
Google Analytics jest to internetowe narzędzie, służące do analizy statystyk serwisów WWW, udostępniane przez firmę Google.
Jest to nieodłączne narzędzie każdego, kto chce mieć informacje na temat liczby wyświetleń strony w danym okresie czasu, urządzeń na których wyświetlana jest strona internetowa i wielu innych cennych informacji.
Wtyczkę możemy pobrać z oficjalnej strony Drupal – https://www.drupal.org/project/google_analytics. Po jej zainstalowaniu należy ją skonfigurować, klikając w panelu administracyjnym Konfiguracja, a następnie w sekcji System klikamy w nazwę Google Analytics. Aby móc rozpocząć korzystanie z dobrodziejstw jakie daje nam Analytics, wystarczy, że wprowadzimy tzw. kod śledzący w polu Web Property ID.
Jest to podstawowa rzecz, którą musimy wykonać, aby poprawnie korzystać z tego dodatku. Aby uzyskać kod śledzący, należy w pierwszej kolejności założyć konto na stronie Google Analitycs, a następnie po zalogowaniu, skonfigurować swoją domenę, którą chcemy analizować. Wówczas będziemy mogli dla tej że domeny, wygenerować kod śledzący.
Powyższa wtyczka posiada szereg opcji konfiguracyjnych, które polecamy przeanalizować i odpowiednia skonfigurować pod własne wymagania.
Metatag
Moduł Metatag umożliwia automatyczne dostarczenie ustrukturyzowanych danych, tzw. “metatagi”, dotyczących strony internetowej.
Dzięki tym danym, algorytm wyszukiwarki Google potrafi lepiej zrozumieć z jaką zawartością strony ma do czynienia. A zatem posiadanie takich danych na naszej stronie, pozytywnie wpływa na pozycjonowanie i rozpoznawalność naszej witryny. Po zainstalowaniu dodatku, należy go skonfigurować przechodząc do w panelu administracyjnym do Konfiguracja -> Metatagi.
Możemy skonfigurować wiele typów danych, przypisać je do poszczególnych rodzajów zawartości w Drupalu, itd.
Moduł Metatag dostępny jest pod adresem https://www.drupal.org/project/metatag
SEO Checklist
Tworzy funkcjonalną listę czynności, które pozostały do wykonania jeżeli chodzi o zoptymalizowanie pewnych elementów naszej witryny pod kątem SEO.
Drupal SEO Checklist, jest dodatkiem, który sprawdza naszą witrynę pod kątem właściwej optymalizacji pod wyszukiwarki.
Jest to niesamowicie przydatne narzędzie, dzięki któremu możemy śledzić to co zostało już zoptymalizowane oraz to co jeszcze należy zrobić. Możemy wygenerować raport, który możemy zaprezentować w szerszym gronie osób. Jest to typowa lista zadań jednak pozwala nam utrzymywać odpowiednio skonfigurowaną stronę pod kątem SEO, zawierającą bardzo cenne wskazówki. Wtyczkę możemy pobrać ze strony https://www.drupal.org/project/seo_checklist
Pathauto
Moduł Pathauto służy do automatycznego generowania aliasów URL dla różnych rodzajów treści, bez konieczności ręcznego określania aliasu ścieżki.
Jest to niezwykle ważne dla wyszukiwarek internetowych, aby nasze adresy znajdujące się w ramach strony internetowej, były przejrzyste i czytelne. Po zainstalowaniu modułu należy przejść w sekcji administracyjnej do Konfiguracja -> Aliasy adresów. Będziemy mieli możliwość precyzyjnego ustawienia sposobu w jaki nasze adresy będą generowane. Dla każdego rodzaju treści, możemy dodatkowo zdefiniować tzw. wzorce. Dzięki temu każdy rodzaj treści, który posiadamy zdefiniowany w Drupalu, może mieć indywidualny sposób generowania adresu URL.
Możemy ustawić dodatek w ten sposób, aby każdy artykuł, który będzie pojawiał się na blogu, miał w adresie przedrostek “blog”. Dzięki zaznaczonej opcji”Generuj automatycznie alias URL” cała operacja wygenerowania adresu wraz z przedrostkiem “blog” odbędzie się automatycznie. Dzięki temu nigdy nie zapomnimy o tym ,aby pewne treści miały ustawione konkretne wyrażenia w adresach. Oczywiście w każdym momencie mamy możliwość ręcznego wprowadzenia adresu. Adresy URL pełnią kluczową rolę w pozycjonowaniu stron i dzięki Pathauto możemy cały ten proces zautomatyzować i odpowiednio skonfigurować.
Dodatek znajdziemy pod adresem https://www.drupal.org/project/pathauto
Simple XML Sitemap
Ten dodatek to nic innego jak generator mapy strony internetowej tzw. sitemap.
Każda strona internetowa powinna posiadać automatyczny generator map witryny XML ze względów SEO. Jest to niezmiernie ważny element każdej witryny, służący do tego, aby roboty indeksujące mogły prawidłowo zamieszczać naszą stronę w wyszukiwarkach internetowych. W przypadku Simple XML Sitemap, po instalacji należy odpowiednio skonfigurować i włączyć ten dodatek, aby móc poprawnie wygenerować mapę witryny. W tym celu w panelu administracyjnym, należy przejść do Konfiguracja -> Simple XML Sitemap. Znajdziemy tam kilka opcji, które możemy dostosować wedle własnych potrzeb.
Kolejnym, bardzo ważnym krokiem jest przypisanie odpowiednich typów treści, które posiadamy w naszym Drupalu, do generowanej mapy XML. W tym celu należy przejść do Struktura -> Rodzaje Zawartości, a następnie przejść do edycji konkretnego typu zawartości, który chcemy zamieścić w naszej mapie witryny, np. Artykuł. W zakładce z edycją będzie dostępna opcja Sitemap XML Sitemap, w której to należy zaznaczyć opcję indeksowania encji. Dzięki temu, do naszej mapy witryny trafią wszystkie treści tego konkretnego typu. Taką konfigurację należy przeprowadzić dla każdego typu treści z osobna, jeżeli chcemy go zamieścić w mapie witryny.
Wtyczkę możemy pobrać ze strony https://www.drupal.org/project/simple_sitemap
Real-time SEO
Ten moduł pomaga w optymalizacji treści pod kątem słów kluczowych oraz analizując wiele elementów wpływających na pozycjonowanie strony internetowej.
Wtyczka ta zapewnia ogromne wsparcie podczas tworzenia treści pilnując jednocześnie tego, aby były odpowiedniej jakości. Funkcjonalności, które zapewnia to m.in. sprawdza, czy nasze treści są wystarczająco długie, czy zawarte są metaopisy i czy zawierają słowo kluczowe, czy użyto podtytułów, czy użyto odpowiednich nagłówków, itp. Biorąc pod uwagę fakt, iż wyszukiwarka Google przykłada ogromną wagę do jakości treści znajdujących się na stronach internetowych, jest to dodatek, który powinien być bezapelacyjnie zainstalowany w naszej instancji Drupala!
Po zainstalowaniu tego modułu, należy w panelu administracyjnym przejść do Konfiguracja -> Real-time SEO Admin settings, a następnie wybrać rodzaj treści, które mają być analizowane podczas ich tworzenia. Możemy tą wtyczkę aktywować, np. tylko dla Artykułów.
Dodatek ten możemy pobrać na stronie https://www.drupal.org/project/yoast_seo